kontakt@centrumpsychologiizwierzat.pl

Oferta

Sklep

© Jacek Piech

Codziennie dbamy o swoje zęby, kupujemy pasty, szczoteczki, nici dentystyczne,  płyny do płukania jamy ustnej. Uczymy dzieci prawidłowej pielęgnacji zębów, podziwiamy piękny uśmiech przyjaciół i rodziny.

Dlaczego więc tak rzadko kontrolujemy uzębienie naszych czworonożnych przyjaciół, skoro chcemy, aby były zdrowe i szczęśliwe?

Pielęgnację psich zębów powinniśmy zacząć już w od szczeniaka. Regularna kontrola uzębienia w gabinecie weterynaryjnym zapobiegnie następującym problemom zdrowotnym naszego szczeniaka:

• nieprawidłowy zgryz;
  • przetrwałe zęby mleczne, głównie kły;
  • tworzenie płytki bakteryjnej i kamienia nazębnego w wąskich przestrzeniach między przetrwałymi zębami mlecznymi a stałymi – co może doprowadzić do zapalenia dziąseł.

Warto przyzwyczajać szczeniaczka do oglądania uzębienia w domu, do stosowania szczoteczek, pasty i regularnego szczotkowania zębów. To ograniczy lub zapobiegnie w późniejszym wieku tworzeniu się kamienia nazębnego i zapalenia dziąseł.  Nie bez znaczenia jest też rodzaj karmy, jaką je nasz pupil. Karma sucha zdecydowanie ogranicza tworzenie kamienia, są też specjalistyczne karmy suche z linii dental, ich granulki mają specyficzny kształt -pies rozgryzając te granulki ściera osad nazębny.

Na rynku są dostępne też przeróżne gryzaki i kości – warto jednak dobrze sprawdzić skład takich gryzaków. Wybierajmy te naturalne np. z miętą, chlorofilem albo np. z poroża  i pamiętajmy aby podawać je psu nie częściej niż 2- 3 razy w tygodniu.

Tego typu gryzaki nie pomogą jednak w sytuacji, kiedy mamy już do czynienia z warstwą kamienia nazębnego i bakteryjnego zapalenia dziąseł, tak jak na zdjęciu poniżej.

Powyższy stan zagraża nie tylko zdrowiu ale też życiu zwierzaka.  Dlaczego?

• pies przestaje jeść, chudnie  - ból dziąseł i chwiejność zębów w zębodołach uniemożliwia psu pobieranie karmy i gryzienie,
  • zęby, mogą w każdej chwili wypaść z zębodołu - pies może połknąć lub zadławić się takim zębem,
  • połykanie oderwanych fragmentów kamienia wraz z bakteriami oraz wdychanie tych bakterii podczas oddychania, powoduje infekcję nie tylko całego przewodu pokarmowego ale może również doprowadzić do zapalenia mięśnia sercowego i niewydolności krążeniowo-oddechowej,
  •  bakteryjne zapalenie dziąseł może powodować ropne zapalenie zatok oraz opuchlizny i pyska,
  • może powstać krwawienie dziąseł i nadmierne ślinienie,
  • jest to sytuacja niekomfortowa dla psa - zwierzak może łapami obejmować pysk, jakby chciał wyjąć z jamy ustnej ciało obce,
  • mogą pojawić się również sporadyczne wymioty.

A co to jest właściwie kamień nazębny i jak powstaje ?

To powłoka pokrywająca szkliwo zębów, która składa się z resztek karmy z bakteriami, śliny oraz komórek nabłonka błony śluzowej jamy ustnej psa. Powstaje z czasem w trudno dostępnych miejscach czyli przestrzeniach międzyzębowych.

Odkładają się na osadzie związki mineralne, głównie fosforan wapnia – i w taki sposób tworzy się kamień nazębny.

Z czasem coraz bardziej narasta, tworząc coraz grubszą warstwę na zębach, odsłaniając ich szyjki i niszcząc dziąsła.

Występuje oczywiście tendencja osobnicza do szybszego odkładania się kamienia, ale najczęściej jednak problem dotyczy psów ras małych i miniaturowych oraz ras brachycefalicznych z uwagi na nieprawidłowy zgryz.

Pierwszy objaw pojawiającego się kamienia na zębach, jaki zauważa właściciel to brzydki zapach z pyszczka psa. Jednak opiekun zazwyczaj podejrzewa, że przyczyną jest niestrawność bądź nieodpowiednia karma, i z tym problemem udaje się do lekarza weterynarii.

Jedynym skutecznym sposobem walki z kamieniem nazębnym u psa jest usunięcie go za pomocą ultradźwięków aparatem zwanym piezodent. Niestety zabieg ten wykonywany jest w narkozie, gdyż jest bardzo nieprzyjemny dla zwierzaków.

Często też lekarz weterynarii musi usunąć kilka zębów gdyż są one na tyle ruchome, że uniemożliwiają pobieranie psu pokarmu i  istnieje zagrożenie ich połknięcia.

lek. wet. Katarzyna Dołębska

Zdrowe zęby - zdrowy pies.

13 sierpnia 2021